Educació i arts escèniques: generant oportunitats en temps de crisi. Inscriu-t’hi!
La sessió se centrarà en reflexionar entorn les aportacions que l’educació artística pot fer en l’actualitat. El webinar abordarà el tipus d’aprenentatge artístic que cal incorporar i garantir a les activitats d’estiu i el paper que hi ha de jugar l’administració local, entre d'altres temes. Hi participaran Enric Aragonès, coordinador pedagògic de l’Escola Municipal de Música i Centre de les Arts de l’Hospitalet de Llobregat (EMMCA), Ester Bonal, directora i cofundadora de Xamfrà, Alba Martínez, regidora de Ciutat Educadora de Sant Boi de Llobregat i Lluís Vallvé, director del Centre de Recursos Artístics de Barcelona (CRAB) del Consorci d'Educació. T’hi pots inscriure ja per seguir la sessió en línia
La crisi provocada pel COVID 19, tot i l’esforç dels docents, ha posat de manifest les disfuncions del nostre sistema educatiu i està provocant, de manera desigual, un alentiment dels processos d’aprenentatge d’infants i joves. Ens referim no només als aprenentatges formals, curriculars, sinó sobretot a les oportunitats d’enriquiment educatiu que es donen fora del temps i espai escolar i que la recerca ha demostrat que són clau pel desenvolupament d’itineraris personals, acadèmics i professionals. Concretament, la pràctica artística és especialment rellevant ja que posa en joc diferents estratègies per introduir els sabers, aporta un element emocional i de vincle i permet connectar aprenentatges de naturalesa diversa. Les dades però, ja ens diuen que hi ha un accés molt desigual en la participació a les activitats artístiques. Les famílies amb menys recursos i amb un nivell d’instrucció més baix tenen una participació notablement inferior que les de nivells més alts de renda. Sense dubte, aquestes desigualtats s’agreujaran amb la crisi del COVId-19.
En aquest context, són molts els ajuntaments, entitats socials i escoles que han vist en el proper estiu l’oportunitat de contrarestar les desigualats educatives agreujades pel confinament a través de programes que facilitin l’accés a experiències d’enriquiment educatiu, cultural i comunitari. Tenim en aquest estiu una oportunitat per posar en pràctica accions i mesures encaminades a reduir les desigualtats en els drets educatius i culturals. Per aconseguir-ho, cal que els sectors educatiu i cultural es posin a treballar conjuntament per garantir la presència de les arts en la programació de l’oferta.
Partint d’aquesta premissa, quin tipus d’aprenentatges artístics cal incorporar i garantir a les activitats d’estiu? Quin és el seu valor competencial? Què cal fer des de la institucions per facilitar l’aliança entre cultura i educació es consolidi i es tradueixi en estratègia de política pública que vagi més enllà de l’estiu i garanteixi l’accés a la formació i pràctica artística habitual? Quines són les condicions que afavoreixen la col·laboració entre centres educatius i agents artístics que habitualment intervenen en el fora de l’escola? Quin paper ha de jugar l’administració local a l’hora d’impulsar aquests processos col·laboratius?
Aquestes i d’altres qüestions formaran part de la reflexió i el debat que tindrem amb:
- Enric Aragonès, coordinador pedagògic de l’Escola Municipal de Música i Centre de les Arts de l’Hospitalet de Llobregat (EMMCA) i professor col·laborador de l’Esmuc - conductor del diàleg
- Ester Bonal, directora i cofundadora de Xamfrà
- Alba Martínez, regidora de Ciutat Educadora de Sant Boi de Llobregat
- Lluís Vallvé, director del Centre de Recursos Artístics de Barcelona (CRAB) del Consorci d'Educació
Inscriu-te al webinar ja per poder seguir la sessió en línia
I si abans d’assistir al webinar, vols saber més sobre Les arts escèniques en l’Educació 360, et convidem a llegir aquest article de l’Enric Aragonés, coordinador pedagògic de l’EMMCA de l’Hospitalet de Llobregat i professor col·laborador de l’Esmuc